Aan tafel met je werkgever? Zeven tips!

Je moet wel de vrolijke medewerker blijven die je was, hoor’, zegt de leidinggevende van Janny nadat ze belangstellend heeft gevraagd naar het wel en wee. Janny zit momenteel erg in het wee, want na een jarenlange kinderwens zit ze nu volop in de medische behandelingen. Soms denkt ze dat ze het niet meer volhoudt, maar zij en haar man willen door met de IVF. Dat betekent ziekenhuisafspraken, medicijnen en bijwerkingen. En al die tijd sleept ze zich elke dag naar haar werk.

Een paar weken geleden heeft ze zich een paar uur voor het einde van haar werktijd afgemeld. Ze trok het even niet meer en haar collega vond het niet erg even haar werk over te nemen. Haar leidinggevende vindt dat ze haar eerst had moeten bellen.

Janny doet al zo lang haar best om elke dag gewoon te functioneren, en heeft daar nu zelfs hulp bij gezocht op eigen kosten. Het is erg hard werken allemaal. Op zinnen als deze zit ze niet te wachten. Of op vragen van haar baas waar haar grens ligt, bij die behandelingen. Alsof ze er zelf voor gekozen heeft, en nu ook gewoon kan kiezen om ermee te stoppen. Ziet nou niemand dat ze zich op haar manier enorm inzet voor de zaak? Ze klapt dicht en verlaat zichtbaar boos het kantoor van de leidinggevende. Nog een week later meldt ze zich ziek.

De leidinggevende heeft een lastige functie. Aan de ene kant van de medaille jouw belang als medewerker, en aan de andere kant het belang van de werkgever. Een groot deel van die belangen valt natuurlijk samen, wat het niet altijd makkelijker maakt. Vaak zie ik het uiteindelijk mislopen. Wat kan je daaraan doen?

Tips voor het gesprek met je leidinggevende

-Bespreek eventuele frustraties vooraf met je therapeut of iemand uit je netwerk.

-Vertel de ander met duidelijke ik-boodschappen wat zijn of haar feedback met jou doet.